Met deze 3 tips zet je de CSRD in om je concurrentiepositie te versterken

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een nieuwe richtlijn die vanaf 1 januari 2025 van steeds meer grote bedrijven vereist te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Hoewel je als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf niet verplicht bent hierover te rapporteren, heeft deze richtlijn wel degelijk impact op jou. Grote bedrijven voor wie de CSRD geldt, zijn namelijk verplicht hun volledige toeleveringsketen in kaart te brengen en dan kan jouw bedrijf zo maar in beeld komen. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de CSRD en hoe je ervoor zorgt dat je deze verplichting omzet in een kans.

Wat is de CSRD precies?

De CSRD is een Europese richtlijn die centraal staat in de Green Deal van de Europese Unie en wordt stapsgewijs ingevoerd. De richtlijn verplicht grotere bedrijven om transparant te zijn over hun duurzaamheidsbeleid en prestaties op het gebied van CO2-uitstoot, de man-vrouwverdeling in de top, personeelsbeleid, het beheer van de relaties met toeleveranciers en de impact op de toeleveringsketen.

Het doel van de CSRD is om bedrijven en organisaties te verplichten transparant te zijn over hun duurzaamheidsbeleid en daarmee de kwaliteit van die informatie te verbeteren. Zo kun je als consument bedrijven vergelijken op basis van hun inzet voor duurzaamheid.

Wanneer treedt de CSRD in werking?

De CSRD geldt vanaf 1 januari 2024 al voor bedrijven die nu vallen onder de non-financial reporting directive en geldt vanaf 1 januari 2025 ook voor grote bedrijven die daar nu nog niet onder vallen. Voor beursgenoteerde bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. Deze bedrijven bereiden zich een jaar voor de startdatum al hierop voor met het verzamelen van de nodige data.

Wat betekent de CSRD concreet voor jou?

In eerste instantie geldt de CSRD alleen voor grote bedrijven met minimaal 250 medewerkers. Maar dat is geen reden om de regelgeving als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf naast je neer te leggen. Stel je hebt een transportbedrijf en levert goederen voor een groot bedrijf, dan ben jij een schakel in de toeleveringsketen van deze onderneming. Je kunt dan de vraag krijgen om inzicht te geven in jouw duurzaamheidsbeleid en prestaties om de CSRD-doelen van dat bedrijf te halen.

Maar naast deze verplichting om informatie aan te leveren, biedt de CSRD ook kansen voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Want als jij je zaken goed op orde hebt, ben je niet alleen van toegevoegde waarde voor je klant, maar vergroot je daarmee ook je aantrekkingskracht als partner. Sterker nog, als jij proactief kunt laten zien waar jij op het gebied van duurzaamheid mee bezig bent, versterk je je concurrentiepositie.

Maak jezelf onmisbaar

Als je tijdig begint met het verzamelen van data, kun je je straks onderscheiden als een waardevolle partner in de keten. We geven je 3 tips om dit aan te pakken:

1. Geef transparantie
  1. Binnen jouw bedrijf speelt duurzaamheid ongetwijfeld een rol. Zorg dat jouw prestaties op het gebied van bijvoorbeeld CO2-reductie, circulaire processen en maatschappelijk verantwoord ondernemen meetbaar en aantoonbaar zijn. Heb je je bedrijf energiezuiniger gemaakt met bijvoorbeeld zonnepanelen, isolatie, driedubbel glas of een warmtepomp? Laat dan de besparing zien in een rapportage. Is jouw bedrijf (deels) overgestapt op elektrisch rijden? Toon dan het resultaat aan van je emissieloze wagenpark op het milieu. Heb je medewerkers in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt? Leg dit vast in een rapportage.


Het aanbod van hulpmiddelen om duurzaamheidsanalyses te maken is enorm. De keuze voor de beste tool hangt af van de vraag en de doelgroep. Het RIVM geeft hierover een handig overzicht.

2. Investeer in certificeringen

ISO 14001 is de internationaal geaccepteerde standaard met eisen voor een milieumanagementsysteem en wordt binnen een bedrijf gebruikt om een passend milieubeleid te ontwikkelen en de uitvoering ervan te borgen. Als je eenmalig hierin investeert, of in een ander duurzaamheidsrapport dat internationaal wordt erkend, dan heb je daarmee een duidelijk bewijs in handen waarmee je aantoont dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst.

3. Werk proactief samen

Ga op eigen initiatief het gesprek aan met je grootste klanten. Vraag aan hen wat zij van jou nodig hebben om hun CSRD-doelen te halen. Als jij hen proactief helpt om aan hun verplichtingen te voldoen, zorg je niet alleen voor goodwill maar ook voor een langdurige samenwerking.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Duurzaamheid speelt al enkele jaren een grote rol in het bedrijfsleven, maar met de invoering van CSRD is het meer dan ooit een onderwerp van gesprek. Natuurlijk kun je als onderdeel in de toeleveringsketen van je klant afwachten totdat aan jou vragen worden gesteld, maar je kunt ook zelf actie ondernemen en jouw bedrijf op de kaart zetten.

Wil je meer weten over hoe je je kunt voorbereiden op de CSRD of heb je vragen over een financiering om hiermee aan de slag te gaan? We denken graag met je mee. Maak een afspraak met een adviseur bij jou in de buurt en maak van deze verplichting een kans.